7 trends over het wonen van vandaag en morgen

Het wonen van de toekomst is compacter en duurzamer, in een woning boordevol technologie die ons leven gemakkelijker en comfortabeler maakt. Trendwatcher Herman Konings lijst de voornaamste trends op. Hij neemt hierbij twee generaties voor ogen: de babyboomers, jonger dan The Rolling Stones en echte levensgenieters, en de babybusters, ofwel Generation X en Y tussen 16 en 30 jaar oud, die houden van Facebook als entertainment.

7 woontrends volgens Herman Konings

1. Wonen in de stad

Eenmaal met pensioen willen de babyboomers liever in een grote of middelgrote stad wonen waar ze cultuur kunnen beleven, het liefst dicht bij andere mensen. Maar dat heeft ook gevolgen volgens Herman Konings: “De babyboomers kopen lofts en appartementen op de hipste locaties. Dat jaagt de prijzen de hoogte in voor de jonge gezinnen die minder middelen hebben.”

2. Compact wonen

In de stad wonen is duur. Het komt er dus op aan de beschikbare ruimte zo slim mogelijk te gebruiken. Eenzelfde ruimte kan meerdere functies hebben: waarom niet de bad- en slaapkamer integreren? Laptop, tablet en mobiele telefoon maken het ook makkelijker om in alle kamers van je huis of appartement te werken. Zo vervaagt de grens tussen privé en werk steeds meer. Herman Konings: “We spreken niet meer van worklife balance, maar eerder van worklife blend: leven, wonen en werken zijn meer verweven.”

3. Kangoeroewonen

“Het is geen uitzondering meer om met twee of drie generaties onder hetzelfde dak te wonen”, stelt Herman Konings. “Een kangoeroewoning, bijvoorbeeld, is een slimme oplossing om de stijgende vastgoedprijzen te omzeilen.”

4. Duurzaam bouwen

Bij (ver)bouwwerken wordt steeds vaker rekening gehouden met het ecologische aspect. Dat is aanvankelijk duurder, maar op langere termijn haal je hier voor jezelf én voor het milieu profijt uit. Herman Konings: “Voor babyboomers is het ecologisch leven erg moeilijk, net omdat ze na hun pensioen zin hebben om eens flink van het leven te genieten. Jongere mensen zijn wel milieubewust, maar vaak ontbreekt het hen aan middelen om op het vlak van wonen ecologische beslissingen te nemen.”

5. Deeleconomie

Minstens even milieubewust is de trend van de deeleconomie. Waarom zouden we zelf nog een ladder of boormachine kopen als we dit ook gezamenlijk kunnen doen? “Materiaal gezamenlijk aankopen en gebruiken, mits goede afspraken, smeedt een band tussen buurtbewoners, is ecologisch en voor iedereen goedkoper”, zegt Herman Konings.

6. Mooi design versus prijs-kwaliteit

In onze afwerking van de woning valt het op hoe we omgaan met ons budget. Babybusters zitten krapper bij kas en kiezen daarom goedkopere oplossingen. Tegelijk verlangen ze kwaliteit voor hun geld: ‘value for money’. Babyboomers houden van design en een vleugje humor in hun interieur. Een interessante doelgroep volgens Herman Konings: “Ze hebben genoeg geld te besteden en hechten veel belang aan status, logo’s en merken.”

7. Intelligente technologie in huis

Semi-intelligente toestellen zijn meer en meer actief op het internet. Via ingebedde technologie kunnen ze communiceren met personen of andere objecten en nemen ze autonoom beslissingen. Denk aan een automatische garagepoort, een slimme thermostaat, je bad dat zich automatisch vult, verlichting die aanspringt...

Ook bij Belisol volgen we nauwgezet de trends op de voet. Neem een kijkje in onze showroom en maak kennis met onze innovatieve producten.

Belisol magazine

Blijf op de hoogte van onze nieuwigheden en laat ons u inspireren

Gratis magazine

Onze showrooms

Belisol heeft meer dan 40 showrooms met lokale experts in heel België.

  • Onze ramen en deuren passen bij uw smaak, woning en budget
  • Elke bestelling verloopt professioneel en punctueel
  • We plaatsen vakkundig en werken af met liefde
  • Kwaliteitscontrole en 10 jaar garantie zijn altijd inbegrepen